De tevredenheid van medewerkers is erg belangrijk in een bedrijf, en dit wordt ook steeds belangrijker. Waar vroeger de medewerker maar hoorde te doen wat de werkgever zei, aangezien er onvoldoende werkgelegenheid was en er vaak maar een kostwinner in het gezin aanwezig was en er toch hoe dan ook brood op de plank moest komen, is dit nu helemaal veranderd. Genoeg werkgelegenheid, zowel man als vrouw werkt vaak tegenwoordig en gelijke rechten is een groot maatschappelijk punt. Gelijke rechten tussen man en vrouw, tussen rijk en arm en tussen werkgever en werknemer. Tegenwoordig krijg je direct hulp als je onterecht verkeerd behandeld wordt, op wat voor manier dan ook. Dus werkgevers willen hun werknemers ook graag tevreden houden. Dit wordt bekeken door het zogenoemde “medewerkerstevredenheidsonderzoek”, wat jaarlijks gebeurd.
MTO
In het medewerkerstevredenheidsonderzoek, ook wel het MTO genoemd, wordt gekeken naar hoe de werknemers zich voelen in het bedrijf, wat ze als positief ofwel negatief ervaren en hun eventuele adviezen om het te verbeteren. Want hoe meer je je werknemers bij je bedrijf betrekt, hoe meer ze gedreven zullen zijn om er het allerbeste uit te halen. Als werkgever is het dus een goede keuze om hier extra aandacht aan te besteden, door tussendoor ook gesprekken te blijven voeren met je werknemers, en ze het gevoel te geven dat ze gehoord worden. Daarnaast zal het MTO regelmatig plaatsvinden, waardoor er ook gekeken wordt of hier voldoende aandacht aan besteed wordt.
Performance management
Performance management, ook wel prestatiemanagement genoemd, is al meer dan 100 jaar een heel belangrijk onderdeel binnen bedrijven en organisaties. Het doel achter performance management is ervoor zorgen dat medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen en op hun best presteren. In het klassieke performance management is de manager of werkgever vaak aan het woord, denk bijvoorbeeld aan het functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek. Bij Dialog denken ze dat dit beter kan. Door het hele jaar door met elkaar te blijven communiceren, en naar elkaar te luisteren, bereik je uiteindelijk veel meer. Dit schept vertrouwen en zorgt ervoor dat er met veel meer motivatie gewerkt zal worden. Dat er doelen behaald zullen worden, en dromen worden nagejaagd. En mochten er dingen niet verlopen zoals er gewenst wordt, dan wacht je niet tot het jaarlijkse gesprek maar los je dit meteen onder elkaar op. Zo blijf je in nauw contact met elkaar en dit zal ten gunste zijn van je bedrijf. Want communicatie is de key tot succes!