Een eigen webshop beginnen

Een eigen webshop beginnen is iets wat je niet zomaar even doet. Het kan zo zijn dat dit al een lang gekoesterde droom van je is en dat je het tijd vindt om er nu mee te beginnen. Zoals bij elk nieuw groot project is het belangrijk om het stap voor stap te doen. Een eigen webshop binnen 1 dag is natuurlijk geen optie. Hier zal je de nodige tijd, geld en energie in moeten stoppen zodat je je plan op een goede manier kan waarmaken. Maar waar kan je nou het beste mee beginnen en wat zijn dan de volgende stappen?

Het begin

Of je nu je fysieke winkel gaat uitbreiden of een compleet nieuwe webshop begint: alles begint met een goede positionering van je online verkoopkanaal. Bedenk daarom wat jouw webwinkel uniek maakt ten opzichte van de webshop van jouw concurrenten. Er zijn al veel goede online winkels in Nederland en opvallen wordt steeds minder makkelijk. Het is hierbij belangrijk dat je goed nadenkt over de Unique selling proposition van jouw winkel: waarom zouden klanten juist bij jouw webshop willen winkelen en niet bij je concurrent? Door te zorgen voor een uniek voordeel voor de klant, zijn klanten eerder geneigd om bij jouw webshop te bestellen. Zo kun je denken aan snellere levertijden, een beter assortiment, meer service, snelle afhandeling van retouren en gratis verzending. Ook kun je inzetten op een persoonlijke beleving als je concurrent daar steken laat vallen: verpak het pakketje leuk in mooi verpakkingsmateriaal met een luchtkussenmachine en doe er een klein extraatje bij, dit werkt vooral bij jongeren erg goed.

Simpel is goed

Een webwinkel kun je, als je handig bent, zelf ontwerpen. Maar vaak gebruiken kleine ondernemers een kant-en-klaar pakket bij een hostingbedrijf. Zo kun je voor een relatief klein bedrag per maand meeliften op de innovaties die de afgelopen jaren in webshops zijn doorgevoerd. Je krijgt dan webhosting, een domeinnaam en beveiligingsupdates van je webwinkel. Maak het jezelf niet te moeilijk en kies voor zo’n pakket als je geen echte techneut bent. Ook wil je liever niet dat een potentiële klant halverwege het aankoopproces afhaakt. Zorg er daarom voor dat het bestellen gemakkelijk gaat en laat overbodige of complexe stappen achterwege. Je kunt er ook over nadenken om je webshop te promoten. In dit geval is het aan te raden om een goede marketingmix samen te stellen voor de promotie van je webshop, waarbij je de kosten en opbrengsten bijhoudt. Probeer al gaande weg een mix te vinden die werkt voor jouw webwinkel. Zo kun je ervoor kiezen om in te zetten op social media of banners op websites waar je doelgroep zich bevindt.

Geef een reactie